النيش من الالف للياء لكل عروسة

يعتبر النيش اهم جزء في البيوت المصرية ويكون الاختلاف علية كبير سوف نتكلم في هذا المقال عن مستلزمات النيش من بداية الشراء وكل ما تحتاجينة للنيش من كاسات وكوبايات وأطقم صيني وأكسسوارت وكريستال وغيره .

مستلزمات النيش:

في أغلب البيوت المصرية يعتبر النيش من الأساسيات ويضم مجموعة من الأطباق على سبيل المثال الأطباق الصيني بجانب بعض الكاسات والأكسسورات مثل الشمعدان وغيره وسوف يوضح لكم موقع لكي أنتي في السطور القادمة أهم مستلزمات النيش بالتفصيل 

النيش من الالف للياء لكل عروسة

الاطباق :

طقم الصيني هو اشهر واهم طقم في مستلزمات النيش وهو الاكثر شراء ويعتبر من اغني واقيم الاشياء لديها ولا يمكن لاي امرأة
 الاستغناء عنها ومنه انواع واشكال كثيرة وكلما كان الطبق اخف كلما كان اقيم وافضل .

طقم البيركس او الاركوبال وطقم العشا وطقم السمك وطقم الاركوبيركس وكلهم قريبين من بعض طقم البيركس بيتحمل درجات الحرارة وفي منه صواني بتدخل الفرن وطقم الاركوبال واشكاله معروفة ومشهور والاركوبيركس بيجمع بين البيركس و الاركوبال واشكاله والوانه كتير جدا .
طبعا هتجيبي الصيني ومعاه اركوبيركس او بيركس واركوبال اللي انتي حباه وحسب مقدرتك وطبعا طقم منهم مع الصيني يغني عن الباقي وطقم السمك جميل وشكله مختلف بس حسب الامكانيات .

الكاسات :

 
أن الكاسات من أهم مستلزمات النبيش وبالطبع الكاسات اشكالها كثيرة جدا وانواعها كتيركبير وصغير طويل وقصير وكريستال وزجاج  ولا يمكن الاستغناء عنها في المطبخ او النيش .
طبعا انواعها معروفة زي ليمنارك في الزجاج والكاسات حلو جدا و RCR ولازم تنوعي في الاشكال والالوان والاحجام والعدد حسب مقدرتك ممكن 5 اطقم .
وفي انواع من الكاسات مثل كاسات الجيلي وطقم الايس كريم وطقم الشربات وهو شفشق ومعاه 6 كاسات  واطقم الكاسات العادية وطقم الخشاف وكوبيات المياه والعصير الطويل والقصير منها  وهتحتاجي منها في المطبخ كمان واطقم القهوة و الشاي او ممكن تستغني عنهم بطقم الجاتوة وطقم الجاتوه للي ميعرفوش هو طقم فناجين شاي معاها اطباق او اللي موجود في الصيني كله حسب مقدرتك .
   
متطلبات النيش


 
و طقم صواني تقديم شيك للنيش مهم جدا للضيوف والنيش ولازم يكون غالي وشيك .
كمان شنطة المعالق والسكاكين مهم للنيش واشكالها وانواعها كتيرة جدا واعدادها مختلفة .
 




وطبعا هتحتاجي انتيكات او كرستالات شيك صغيرة للنيش عشان تزيني بيها النيش وكل واحد وذوقة واختيارة .
 
ولمعرفة المزيد  عن العرايس وجهاز العرايس والملابس الشتوي وملابس العروسة لانجري زوروا موقعنا لكي انتي.

تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -